Czy w naszym samochodzie możemy zamontować różne rozmiary opon na przedniej i tylnej osi? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Zacznijmy od tego czym jest rozmiar opon, np. 205/55R16 91V oznacza:
– 205 – szerokość opony w milimetrach
– 55 – wysokość opony w procentach – jest to określona wartość procent z szerokości – wynik wyrażony w milimetrach to dokładna wysokość profilu opony w milimetrach
– R – oznaczenie rodzaju opony – w tym wypadku jest to opona radialna
– 16 – średnica opony w calach
– 91 – indeks nośności opony – dokładną wartość sprawdzimy w tabela indeksów nośności opony
– V – indeks prędkości opony – dokładną wartość sprawdzimy w tabela indeksów prędkości opony
Widzimy wyraźnie, że zachodzi zależność pomiędzy szerokością opony a wysokością. Wraz ze zwiększeniem szerokości opony, przy tym samym profilu (druga liczba w zapisanym rozmiarze) zwiększa sie również jej wysokość. Dlatego też opony przeznaczone na tylną oś mają zazwyczaj niższy profil niż te na przedniej osi – jest to najczęściej różnica 5%. Np. oś przednia – rozmiar 225/40R18, oś tylna 245/35R18. Dzięki temu wysokość kół jest prawie taka sama.
Do szerszych opon potrzebne są jednocześnie szersze felgi – szeroka opona na takiej samej feldze jak węższy przód będzie źle się układała – może to powodować problemy podczas jazdy.
Mieszane rozmiary opon stosujmy tylko wtedy, kiedy takie rozwiązanie dopuszcza producent naszego samochodu lub producent felg dedykowanych do naszego auta. Wszelkie modyfikacje na własną rękę mogą być przyczyną późniejszych kłopotów. Kilka przykładów: na tylnej osi montujemy za szerokie opony przez co obcierają o nadkola – jedynym ratunkiem jest naginanie nadkoli lub też źle dobieramy rozmiar opon na tylną lub przednią oś przez co samochód jest wyraźnie pochylony w kierunku przodu lub tyłu, co nie powinno mieć miejsca. Montaż mieszanego ogumienia należy konsultować z osobami, które mają niezbędną wiedzę w tym temacie.
Opony o różnych rozmiarach najczęściej stosuje się w samochodach o dużej mocy silnika, autach klasy Premium, sportowych, itp. Najlepiej użytkuje się je w sezonie letnim. Zimą lepiej pozostać przy mniejszym rozmiarze kół i węższych oponach – w tym samym rozmiarze na obu osiach.
Felgi na zimę zakupisz w polecanym przez nas sklepie internetowym i stacjonarnym – felgi aluminiowe Warszawa. W tym samym miejscu dobierzesz również opony zimowe – sprzedaż opon Warszawa (opony zimowe Warszawa Białołęka).
Warto zapoznać się z bogatą ofertą – zakup pełnych kół wiąże się z rabatem cenowym. Nie czekajmy do pierwszego śniegu, zadbajmy o nasze auto i bezpieczeństwo już teraz.